Hästar.


Jag börjar från börjar och går mot nuet :)

Första hästen fick jag när jag var 6år gammal. Det va en rund liten shettis på 7år. Ett envist sto som heter Rubina, u: Rosje v.d Dames e: Fridhems Fofo. Hon var rödfux och en ponny med glimten i ögat hela tiden. Henne hade jag tills jag var 8år har jag för mig, växte ur henne och hon flyttade till norge. Under den tiden hade vi bara roligt, mina kusiner körde in henne och jag tävlade henne i några trav tävlingar.



Under tiden som mina kusiner körde in henne lånade jag en annan shettis av dom. Hon heter Flickan och är nu ca. 23år kanske ? Henne hade jag också endast roligt med, red bara på henne, körde henne några fåtal gånger men inte mycket alls. Henne lämnade vi efter någon månad tillbaka och fick hem Rubina.

Som sällskap till Rubina under den tiden vi hade henne hade vi ett varmblod som gått i pension. Han heter Mr. lucky och han är 24år gammal idag. Han går hos min moster, det har alltid varit hennes häst. Lucky hade vi ändå från när jag var 6år tills jag köpte Spunky, han gick som sällskap åt Rubina, Flickan och Jonax.



Under den tiden som vi hade Rubina och Lucky hade vi under några månader även två andra shettisar hemma hos oss. Var under sommaren och dom red jag och körde ibland, ägarna till dom gjorde också det. Under en annan sommar, tror faktiskt det va under vintern också så hade vi en islandshäst hos oss också. Den gjorde jag aldrig något med då den som ägde hästen ansåg att "islandshästar är tant hästar och att dom ska inte småbarn hålla på med!", löjligt var det men kunde ju inte direkt sätta mig upp på en häst som inte var min. Vi hade även en nordsvensk hos oss någon månad, en som bodde nära oss red den dagligen så hon hade den hos oss, under sommaren.

När jag hade sålt Rubina var jag utan häst i ett år tror jag det va, eller ett halvår iaf. Vi hade fortfarande Lucky men jag kunde inte hantera honom då han var ganska så galen i huvudet på den tiden, så han gick mest i hagen. Vi hade en häst som sällskap åt honom men minns inte vad det var för häst.

Sedan köpte jag Jonax, mina fian Jonax. En busponny som hade all energi och han hoppade som en gud. Honom hade jag så himla roligt med, jag hade ännu inte kommit in i stadiet där jag ville utvecklas, bli bättre och rida korrekt. Utan det va mest lek och uteritter.



Sedan köpte jag mig Spunky Boy, varmblodig travare på 9år. (var han då) Numera är han 12år. Det var då jag ville utvecklas, började ta lektioner lite smått för Ann-louise Dixner (BÄSTA tränaren någonsin). Vi kom ju ganska långt och ville utvecklas hela tiden. När jag köpte Spunky åkte Lucky hem igen, han skulle egentligen avlivas då min moster inte hade tid för honom men det blev aldrig så. Spunky såldes i slutet av sommaren detta år, tror det va i augusti om jag inte är helt vilsen.



Då lånade vi hem Flickan igen så hon fick gå som sällskap åt Jonax. Tog väll någon månad innan jag hittade Amtess, innan Amtess hade vi ringt på många hästar. Men alla såldes i stort sett dagen efter. Vi hann kolla på en häst, en 3åring, fux, 170cm, fyra vita strumpor, SUPERSNYGG. Men inget för mig då den var för stressad och tittig och hade nerverna på utsidan. Hade verkligen köpt den om den inte varit som den va, stressad och sånt för den hade verkligen gångarterna för att komma långt. Bra stam hade den också.


Men vi hittade ju min fina drömhäst Amtess tillslut. Åkte ner och provred och bestämde mig i bilden påväg hem att honom ska jag ha. Så vi ringde och sa till dom att vi ska ha honom direkt vi kom hem. Vi hade en jobbig start, funderade på om jag skulle lämna tillbaka honom den första månaden, men nu har det vänt och jag skulle inte byta honom mot en miljon. Vi siktar numera mot stjärnorna och tar varje dag som den kommer. Målet med Amtess är att starta 130klass och någon MSV i dressyr kanske och sedan sälja honom, beror på hur det blir med skolan och sånt. Och sen beror det ju på vad jag vill göra då, kan ju inte säga nu att 15 februari 2014ska jag sälja honom ungefär. Vi får se hur det blir helt enkelt :D



Sedan har jag ridit hästar, hjälpt till med andras hästar och sånt också :)


Kommentarer
Postat av: Hanna

sv: Vad snälla ni är tjejer! Och tack detsamma! Stort lycka till, till er med! :)

2011-12-17 @ 14:54:17
URL: http://hannarostedt.webblogg.se/

Den här designen är en gratis design!
ammm.blogg.se .. har gjort den här designen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu