Hovslagaren.

Idag har hovslagaren varit här och slagit på skor på Jonax. Skönt för honom att få skor fram då han hade tappat båda två för någon vecka sen. Hovslagaren hade inte haft tid då han legat på sjukhuset samt håller på att flytta, men han hade fått dåligt samvete idag så han ringde och sa att nu är jag påväg. Som tur var hade jag inte hunnit tagit ut hästarna så Jonax hann aldrig bli lerig och dretig på hovarna.

Så när han slog på skorna på Jonax fixade jag Amtess, sadel, träns och skydden på så gick mamma till paddocken och longerade honom i ca. 40min. Då mockade jag och fixade i stallet, detta då det skulle gå mycket fortare eftersom jag skulle till sunne vid 1 tiden. Sen när han blev klar med Jonax, så kommer mamma tillbaka med Amtess, då hade han tappat ena bakskon. Som tur var hann aldrig hovslagaren åka innan så han drog på skon och satte fast den andra bakskon extra också. Han kommer tillbaka nästa eller näst nästa vecka så vi hunnit köpa nya skor och broddar.

Iaf så gick jag tillbaka med honom sen till paddocken och longerade honom några varv i galopp bara för att känna på honom lite. Han har sjukt mycket mera respekt för mig än vad han har för andra. Det märks rätt tydligt vem det är om håller på med honom och vem som är ledaren. Först måste jag ju säga att jag har ALDRIG höjt en piska mot honom, ALDRIG! Inte slagit honom på något sätt, det enda jag gjort är att ryta till. Andra kliver han över när dom leder honom, lyssnar inte när någon annan longerar, är en riktigt skit, klängig och jobbig mot andra, men mot mig bara går han efter mig hur fint som helst, lyssnar sjukt bra i longeringen (räcker om jag säger ordet galopp så galopperar han) och klängig är han mot mig också, men det är nog mest bara för att han älskar att bli klappad och vill vara så nära, nästan krypa upp i knät om han kunde ;)

När jag sedan började rida så va han ganska loj. När han tycker det är tråkigt blir han det direkt. Blir stark i munnen och vill inte gå i form, springer på hela tiden. Det tog väll kanske 20 min av ridpasset innan han började sänka sig lite och arbeta. Jag väntar ut honom i ridningen, finns ingen chans alls för mig att slita ner honom på tygeln, och jag vill ha en häst som är mjuk i munnen. Så det gäller bara att rida och proa, sitta med jättemjuka händer och bara vänta på honom. Sedan när jag gjorde skänkelvikning i traven släppte allt verkligen, han jobbade sjukt bra och det kändes jätteroligt! Att det blev så HEMMA, i paddocken här HEMMA för en gångs skull. Det visar att vi är på rätt väg!!! :D


Bild från förra träningen för Thomas, dålig bild tagen i ridtältet.

Kommentarer
Postat av: Carro

Vilken tur, Vem har du som hovslagare? :)

2011-12-04 @ 22:40:43
URL: http://lissycaseycarrooo.blogg.se/

Den här designen är en gratis design!
ammm.blogg.se .. har gjort den här designen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu