Dagen ridpass.

Idag var det ju träning igen. Dock hade Amtess träningsverk och blev trött väldigt fort, vilket resulterar till att han bockar och stegrar för att komma undan. Men är helnöjd med båda min och hans insats. Skriver som jag skrev sist idag också, mycket lättare tycker jag att skriva så. Dom blåa strecken på ritningarna är hinder, dom röda är bommar.

Uppvärmning.

Det var samma som sist. Fast denna gång var det 3 galoppsprång istället för fyra. Alltså låg det två bommar med 12meter mellan på en båge.

Hur gick detta? : I traven går han ju som jag förut sagt jättebra. Gjorde han även idag. Han är väldigt lätt att reglera i traven, kan gå supersakta och sedan öka fort som attan. Så det är väldigt lätt att rida honom i traven, han är väldigt lätt i munnen också så kan ställa och ha mig bäst jag vill ;) Men sedan var det ju galoppen, först gick det bra då vi körde vänster varvet först. Då fick vi till 3 galoppsprång ofta även om jag håller på att åka av mellan bommarna då han blir så jäkla lång. Han drar ner huvudet i backen och springer så. Då följer jag med då jag vill hålla i tygeln och dra upp honom. Inte det lättaste kan jag ju säga. Sen vart det höger galoppen, då skulle han springa in i hinderstöden som stog vid volten, knäppa häst. Vet inte hur många gånger mitt knä fick stryk pga. av det idag. Dumma häst! Nej men i stort sett gick det ju ganska bra. Han har ju gått rätt så hårt dessa tre dagarna på rak nu så han är lite sliten.

Övning 1.
Det var också samma som igår. Fast först med bommar. Det var alltså den övningen med bom-ett galoppsprång-hinder-ett galoppsprång-bom-6galoppsprång-om-ett galoppsprång-hinder-ett galoppsprång-bom. Dom sagt var det först bommar vilket gör det lite lättare. Men sattes sedan upp till hinder.

Hur gick detta?: Joda, gick superbra faktiskt när det var bommar. Han hoppade på fint och vi fick alltid 6 galoppsprång, faktiskt så fick vi 7 galoppsprång en gång. Vilket är positivt att han kan sätta sig såpass på baken att han kan galoppera med kortare steg. Sedan när det blev hinder blev det tajt. Han hoppar så himla stort och långt över hindrena så blir mycket mindre anridning fram till nästa hinder. + att han länger sig mellan hindrena, men inget jag kan skylla på hela mitt liv. Så direkt efter första hindret satte jag mig alltid ner rätt så snabbt och försökte få upp huvudet så han INTE skulle lyckas länga sig. Men stark som han är tog han tag i bettet och drog. Så jäkla svårt att hålla kvar! Om man bortser från vad som händer mellan hindrena så gick det superb.


Övning 2.
Det var en kombination. Anridning i trav, hoppar ett räcke, två galoppsprång fram till en oxer med vattenmatta sedan 3 galoppsprång till ett räcke med plank.

Hur gick detta?: Detta gick faktiskt otroligt bra, fick alltid rätt antal galoppsprång. Han tvekade inte ens på vattenmattan även fast det är första gången han hoppar det. Tror inte jag kommer ha några som helst problem med titt hinder i framtiden. Jag behövde inte göra något, han fixade denna kombination helt själv, då det är så lite steg till nästa hinder hinner han aldrig att länga sig så ÄLSKAR att hoppa kombinationer med lite galoppsprång mellan! Hehe, lite smålat är jag som inte orkar att fajta med honom heela tiden ;)


Övning 3.
Ett räcke, 28meter (alltså 8 galoppsprång), ett räcke.

Hur gick detta? : Lite sisådär. Det var här som han blev trött och började krångla. Stegra och bockade. Men vi fick till rätt antal galoppsprång någon gång. Han får alltid 1 galoppsprång mindre än det som är sagt. Hoppade några gånger med anridning i galopp men fick komma in i trav sen vilket gjorde att han blir mycket lugnare mellan hindrena och han blir mycket lättare att hantera.

Är superböjd med dagen allt som allt. Han hade ju träningsverk och är inte van att bli hoppad på detta sätt. Kommer ihåg när han kom till mig, han visste inte om han skulle hoppa eller springa förbi. Självklart tog han den smidigaste vägen, sprang förbi ;)

Thomas tyckte: Att det gick bra. Även om han var trött och sliten i slutet så kämpade både han och jag på. Han sa till mig att jag är duktig på att kämpa för att få resultatet, t.ex om han säger att det ska vara 8 galoppsprång mellan så sliter jag för att jag ska få 8 galoppsprång även om han blir stark. Att jag ska träna mycket med bommar, nästan vid varje ridpass vilket får honom att sätta sig mera på bakbenen och hjälper till att bygga muskulatur så han blir starkare och inte blir så stark mellan hindrena. Han sa också en klockren kommentar när jag värmde upp:"Han börjar ju faktiskt likna en häst!" Haha, vi har ju alltid kallat Amtess typ monstret, galningen osv. första gången Thomas sa att han va en häst :)



Kommentarer
Postat av: Lina

SV: aggressiv/osäker häst är ingen bra kombination. min är inte så enkel i ridningen heller :P

2012-01-07 @ 20:48:03
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: Lina

SV: inte enligt de jag varit i kontakt med. sker ingen förbättring på 4 år så är de väldigt extremt.

2012-01-07 @ 23:02:00
URL: http://sallberglina.blogg.se/

Den här designen är en gratis design!
ammm.blogg.se .. har gjort den här designen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu