Dagens träning.

Alla ridpass för Thomas börjar med att ställa fram alla hinder. Sedan när det ska höjas och sänkas, och fixas till lite hoppar alla som ska rida upp så fixar dom som är med det som är kvar. Man börjar värma upp och får kanske 10min att värma upp själv. Sedan börjar man värma upp i grupp.

Idag värmde vi upp med att alla 6 red på en volt över två bommar. Mellan bommarna skulle vi sakta av till skritt och skritta några steg och sedan trav igen. Det som är det roliga och svåra är att man INTE för vända över eller lägga en volt när man rider flera för Thomas, man ska kunna reglera tempot så man kan rida som man ska utan att det bli för långt till hästen framför. Det som var det viktiga va att hästen fortfarande skulle vara ställd efter spåret när man saktade av och skrittade, så den inte rätade ut sig. Sedan gick vi över till galopp, då skulle det vara 4 galoppsprång mellan bommarna. Det gällde nu att hålla koll på vad alla andra gjorde så det inte blev någon krock.

Hur gick detta anser jag ?
: Jo, det gick väll bra till en börjar. Han går ju att reglera tempot på i traven, han kan gå hur fort som helst och jättesakta om det är det man vill. Att ställa fram och tillbaka är inte heller någon svårighet så jag tycker att vi klarade övningen i trav jättebra, var bara jag som slarvade lite med att inte vara helt stilla med händerna. Sedan när vi skulle galoppera så började vi i högervarv, lyckades hamna bakom Sofia som har en häst man kan rida hur sakta som helst på. Eller ja, alla hästar som va med i dag har inte speciellt stor galopp. Dom har ganska små så det gick sakta, så jag fick bryta av och fatta ny flera gånger för att inte vara i röven på Sofia´s häst. Fick inte till det med 4 galoppsprång heller då han skulle till väggen istället för att hoppa över bommen så var tvungen att koncentrera mig för vägen istället för hur många galoppsprång jag fick till. Men några 4 galoppsprång fick vi allt till!

Övning 1.
Nu skulle vi börja hoppa, eller ja. Det va sockerbitar och ett litet hinder på 60cm kanske. Så hoppa kan man inte säga. Markarbete är det rätta ordet för det. Som ni kan se på bilden nedanför så galopperade vi först över bommarna med 4 galoppsprång mellan. (I vänstervarv) Sedan vände vi upp på sockerbiten som står på spåret nästan. Hoppade det och vände sedan åt höger för att svänga upp på ett plank räcke och sedan vända vänster och avsluta.


Hur gick detta ?: Han galopperade 4 språng jättebra, går mycket bättre när det inte är massa hästar som gör samma sak samtidigt. Höll vänster galoppen jättebra och kom in på första hindret super. Hoppade det och blev alltid stark i svängen, vägrade byta galopp så fortsatte i vänster, han hoppade det andra också bra. Blev ett litet missförstånd då jag såg att han skulle hoppa där men han klämde in ett till litet galoppsprång. Men blev inget mer med det. Så jag kände att han hoppade superbra, kunde lyssna på mig även om han blev stark i svängen så lyssnade han efter.

Övning 2.
NU skulle vi börja hoppa. Va en liten kombination där man kom in i trav, hoppade över ett kryss och sedan två galoppsprång till en oxer. Första gångerna skulle vi bara rida rakt fram och mellan hindrena längre bort skulle vi med heta hästar sakta av och fatta igen och dom men lugna hästar bara gå ner till trav och fatta ny. Sedan efter ett par gånger så skulle vi efter att ha hoppat den kombinationen galoppera 7 galoppsprång på böjt spår mot en oxer. Vi gjorde båda oxrarna.


Hur gick detta ?: Att trava in i kombinationen var inte svårt alls, han har ju gjort det några gånger innan så det klarade han galant. Sen var det lite svårt att få stopp på honom efteråt då han blir svinstar efter hindrena, han tar bettet och drar ner huvudet så hela jag följer nästan med. Men efter att ha lugnat med rösten och tagit små tygeltag så stannade han. Sedan när vi skulle hoppa oxrarna också blev det lite svårt, eftersom han blir så stark och det bara va 7galoppsprång till nästa så fick det bli som det blev. Fick lixom ingen kontakt med honom alls kändes det som, men vi fick till det för det mesta. Fick 6 galoppsprång 3 gånger tror jag. Annars klarade vi det galant! :)

Övning 3.
Svåraste övningen på hela dagen. Det va också en kombination, först en galoppbom-ett galoppsprång-hinder-ett galoppsprång-galoppbom, sen va det 6 galoppsprång, galoppbom-ett galoppsrpång-hinder-ett galoppsprång-galoppbom. Sjukt bra övning som gör att man MÅSTE rida dom galoppsprången, man kan inte ta ut en sväng.


Hur gick detta ?: Haha, ja ni. Gick inte speciellt bra. Tror inte vi fick 8 galoppsprång mellan hindrena en enda gång. Vi fick 7,9,10galoppsprång. Han tog bettet varje gång, förutom en gång då jag faktiskt tog tag i honom ordentligt så han blev lite paff. Då blev det lite sakta i mitten så han fick 10galoppsprång. Men man måste ju göra det ibland. När dom bara drar så, finns inte mycket annat att göra.

Thomas tyckte: Åter igen fick jag beröm för att jag hittat en häst med sånn kapacitet och fint hopp. Han sa att jag hade jobbat på bra och att han såg mycket trevligare ut. Att vi behöver träna på detta så det verkligen sitter, att jag kan ändra galoppen osv. Han sa även att han tyckte också att han såg stark ut mellan hindrena, men att vi ska vänta med att betsla upp honom eftersom han bara inte har kondition och erfarnhet nog att veta bättre.

Känner mig nöjd med träningen, något jag måste börja träna på är att ha mer kontroll över min kropp. Kan tycka att det ser flamsigt ut ibland. Så jag måste verkligen ha kontroll och veta vad varje kroppsdel håller på med! :)

Vill ni att jag skriva sånna hära inlägg om ridpassen, eller blir det för mycket ?

Kommentarer

Den här designen är en gratis design!
ammm.blogg.se .. har gjort den här designen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu