Häst som bockar.

Ett åsikts inlägg av mig. Tycker det är roligt att skriva lite åsikter om saker och ting.

Många har ju hästar som bockar. Vissa bockar när man galopperar, andra bockar när dom har lust och vissa bockar t.ex efter hinder. Jag har haft en häst, Spunky Boy, som bockade på "kommando" eller ja, när jag hade sporrar och använde dom bockade han, när jag la till skänkeln lite extra bockade han. Detta tyckte jag var SKITHÄFTIGT ett tag och att det va jättekul. Men efter ett tag insåg även jag att det är dåligt om en häst bockar när man rider en bana i hoppning t.ex. Man förlorar tid för att hästen bockar, man förlorar rytmen. Vilket är dåligt eftersom man ska ha en jämn rytmen för att det ska se snyggt och bra ut och även för att det ska gå bra helt enkelt. Förlorar man tid för att hästen bockar måste man rida fortare för att ha någon chans om att slås om vinsten.

Så därför råder jag dig som har en häst som bockar och du tycker det är roligt och inte gör något åt det. Gör det, du kommer snart inse att det var en bra sak att göra då det kommer gå mycket bättre för dig då. För mig gjorde det det. Gör det nu innan det är försent och du kommer på efteråt att du skulle ha gjort något åt det!

Tips till att få hästen sluta bocka.
Kan ta mig och Spunky Boy som ett ex.
Eftersom han bockade när jag hade sporrar, så red jag alltid utan sporrar. Förutom några gånger då vi försöökte vänja honom vid sporrar och att han inte ska bocka bara för att dom är på. Han bockade ju även när man använde skänklarna och tryckte på, det var man ju tvungen till vissa gånger. T.ex när man skulle galoppera fortare för att få rätt antal galoppsprång osv. Och det går ju inte om hästen ska börja bocka och sparka bakut mitt i en kombination. Så därför red jag ofta på volt och fyrkantspåret i galopp och använde skänklarna mycket. Red sakta och sedan fortare, höll på lite så fram och tillbaka. När han sedan sparkade bakut så drev jag ännu mera. Då slutar dom för att komma framåt. Så det är en sak man kan göra, att driva när dom bockar/sparkar bakut. En annan sak är ju att dra i innertygeln så hästen måste svänga. Då stör man den och den blir så illa tvungen till att sluta med dumheterna.

Sedan går ju inte detta på 5 ridpass, jag höll nog på i 1år men fick aldrig bort det helt. Så ta det lugnt.


Såhär såg det ofta ut när han sparkade bakut. Det är ju inte små sparkar han gör heller!

Kommentarer

Den här designen är en gratis design!
ammm.blogg.se .. har gjort den här designen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu