Ny rakad häst = kaos!

Idag rakade jag Amtess för 5:e gången ungefär. Haatar att raka, men är nödvändigt eftersom han sätter vinterpäls och ser ut som en björn på bara några veckor. Han är ju så himla cool den där hästen, helt cool lugn. Dock måste han träna på att stå still, han kan aldrig så still en längre tid utan kan stå på ett och samma ställe 2min sen måste han ändra sig och stå där i 2min så håller det på så fram och tillbaka. Knäpp häst! Rakade aldrig hela honom, orkade inte det plus att han har ju mugg på bakbenen så ville inte vara på dom benen för skulle aldrig gå att raka där. Så blev efter musklerna, var fakiskt mycket snyggare än som jag alltid annars kort, raka en bit ner och sen rakt runt benet! Halva ansiktet rakade jag, var riktigt sugen på att ta hela ansiktet, men eftersom det är så stor rakmaskin så sket jag i det, ska låna Thomas lilla rakmaskin nästa gång, kanske ren utav får hjälp av honom :)

Sen red jag efter att ha rakat. Hade planerat ridpasset för en gångs skull, gjorde med bommar. Något jag tror jag ska göra varje dag faktiskt eftersom det inte sliter på hästen och det får dom att sätta sig på bakbenen. Det började bra, började skritta fram, ställde honom, gjorde skänkelvikning osv. travade ca. 5 varv och sedan började det. Tur att jag hade hjälm, annars hade jag kanske suttit med utslagna tänder eller bruten näsa. Han började första bocka, fick fram honom några steg sen bockade han, sparkade bakut och då åka min hjälm fram lite (den är lite för stor) och sen stegrade han sig. Och när han sparkade bakut åkte ju min huvude fram och sedan drar han bak huvudet i en jäkla fart och träffar som tur är skärmen på hjälmen! Fick fram honom i något varv utan att han gjorde något, hoppade av innan han skulle börja igen. Kände att det inte var någon idé att förtsätta rida eftersom han var på tå hela tiden och skulle ha hållt på så hela ridpasset. Så släppte honom och schasade på honom. Han fick springa runt i paddocken ganska länge, tills han kom in till mig och inte ville mera. Då hoppade jag upp och red en pass på kanske 50min. Han skötte sig jättebra hela ridpasset efter det, hade en bom i mitten på ridbanan som jag galopperade över och gjorde byten. Galopperade över den och la en volt och galopperade igen och gjorde lite sådana saker. Sedan hade jag som på träningen två bommar på en båge med 12meter mellan, 3galoppsprång. Gjorde även denna ett par gånger, la en volt mellan bommarna, la volter över bommarna. Han gjorde detta superbra, och jäklar vad han gick bra i högergaloppen idag! Nästan så han gick lika bra om i vänster, kunde reglera honom så han gick riktigt sakta. Jo juste, han gjorde en galopppiruett med mig idag! Haha, han brukar göra sådana saker ibland, han har gjort galopppiruett, byten i varje en hel medellinje, passage och piaff. Kanske är en dressyrhäst men dolda talanger ? ;)


Före och efter.
När man rakat honom ser man att han faktiskt är mörkbrun.

Kommentarer

Den här designen är en gratis design!
ammm.blogg.se .. har gjort den här designen.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu